Чи можуть кооперативи, які дехто вважає наслідком «совка», бути сьогодні ефективним методом спільної господарської діяльності? Ми вважаємо, що так.
Більше того, ми знаємо, що кооперативи можна зробити одним з стовпів нової української держави, з реальною децентралізацією управління, коли ініціативи будуть йти знизу в гору, а при прийнятті рішень буде врахована думка кожної людини. Але про це поговоримо трохи згодом.
Для ефективної роботи будь якої спільної (та й не тільки) справи потрібно мати чітке уявлення про цілі та мати плани їх досягнення, а головне – мати систему обговорення та прийняття рішень, яка надає всім членам об’єднання рівні можливості бути почутими та отримати .
Теоретично так і є в більшості кооперативів – гаражних, дачних, тощо. Але на практиці більшість загальних зборів перетворюються на говорильні, де вмілий голова пропхне будь яке потрібне йому рішення і «забалакає» небажане.
І це за умови, що «обране» керівництво взагалі потурбується повідомити членів кооперативу про збори, а не прийме потрібні рішення тишком-нишком, підробивши протоколи засідання.
Саме з цією ситуацією стикнулись члена автогаражного кооперативу «Радосинь» (Київ, Деснянський район), коли майже всіх (більше тисячі!) членів кооперативу «викинула на мороз» купка пройдисвітів, що захопили владу і грошові потоки в наслідок маніпуляцій зі зборами та перереєстрацією Статуту. Оскільки зараз справа розглядається в суді, ми не можемо розкривати всі подробиці, але зацікавлені читачі можуть ознайомитись з докладною історією конфлікту у відповідному розділі [посилання на статті про Радосинь]. Впевнені, що багато хто впізнає себе в описаних сюжетних поворотах, адже з подібним свавіллям в нашій країні стикався будь-хто.
Отже, як запобігти ситуації, в якій постійно опиняються як українські кооперативи, так і сама Україна, коли користуючись відсутністю чітких правил та механізмів контролю, владу отримують аферисти або просто некомпетентні люди?
Відповідь на перше питання очевидна – необхідно створення та затвердження загальних для всіх правил гри. Правил, за якими будь який з членів об’єднання може впливати на прийняття рішень та висловлювати свою точку зору і – головне – бути почутим! Але в той же час треба найти баланс, щоб не перетворити рішення проблем на вічне обговорення, інакше ефективність падає і зникає будь який стимул щось робити.
Друге питання – контроль за виконанням прийнятих рішень та запобіжники проти неправомірних дій обраних керівників, розподіл (а не розмив, як в нашому Уряді) відповідальності, фінансовий контроль.
Для вирішення обох цих пакетів питань – участь в прийнятті рішень та контроль за їх виконанням і діями керівництва в цілому – ми і створюємо електронну систему «Самоврядування 2.0», до якої кожен з Вас може приєднатись, виконавши кілька простих дій [перехід на статтю з інструкцією про приєднання до системи].
По суті, така система – електронна платформа для організації самоуправління в об’єднаннях громадян – є спрощеним аналогом розрекламованого (але так і не впровадженого на рівні держави) «електронного уряду», коли всі процеси і питання доступні в будь-який час будь-кому з членів спільноти через мережу Інтернет. Пряма демократія в дії.
Поки що система доступна лише через браузери, але готується до виходу мобільна версія додатку, що дасть можливість слідкувати за подіями і приймати в них участь з будь якого мобільного пристрою.
Але скептик запитає – де гарантії, що цю систему не надурять (як це, нажаль, часто трапляється з ще одним державним інструментом – системою держзакупівель «Прозорро») і шахраї ще більше не легітимують своє положення завдяки зманіпульованим голосуванням чи вигідній для себе трактовці того чи іншого питання?
Для цього і існує наше громадьске об’єднання «Освітньо-правозахісна ліга» : не тільки для об’єднання громадян навколо ідей справедливого самоврядування, але й для слідкування за «чистотою» процесу та створення технічних і правових умов для діяльності колективів громадян.
При цьому саме ГО не приймає ніякої участі у прийнятті рішень його членами в осередках, окрім надання електронної платформи, консультацій та – в разі виникнення невирішальних спорів – арбітражу. Більш докладно з цими питаннями ви можете ознайомитись у розділах «Засади діяльності ГО ОПЛ», «Положення про осередки ГО ОПЛ», «Електронна платформа для самоврядування об’єднань громадян «Самоврядування 2.0» [відповідні посилання на статті]