Кооперативи: Пошук вирішення кооперативних проблем

Чи можуть кооперативи, які дехто вважає наслідком «совка», бути сьогодні ефективним методом спільної господарської діяльності? Ми вважаємо, що так.

Більше того, ми знаємо, що кооперативи можна зробити одним з стовпів нової української держави, з реальною децентралізацією управління, коли ініціативи будуть йти знизу в гору, а при прийнятті рішень буде врахована думка кожної людини. Але про це поговоримо трохи згодом.  

Для ефективної роботи будь якої спільної (та й не тільки) справи потрібно мати чітке уявлення про цілі та мати плани їх досягнення, а головне – мати систему обговорення та прийняття рішень, яка надає всім членам об’єднання рівні можливості бути почутими та отримати .
Теоретично так і є в більшості кооперативів – гаражних, дачних, тощо. Але на практиці більшість загальних зборів перетворюються на говорильні, де вмілий голова пропхне будь яке потрібне йому рішення і «забалакає» небажане.
І це за умови, що «обране» керівництво взагалі потурбується повідомити членів кооперативу про збори, а не прийме потрібні рішення тишком-нишком, підробивши протоколи засідання.

Саме з цією ситуацією стикнулись члена автогаражного кооперативу «Радосинь» (Київ, Деснянський район), коли майже всіх (більше тисячі!) членів  кооперативу «викинула на мороз» купка пройдисвітів, що захопили владу і грошові потоки в наслідок маніпуляцій зі зборами та перереєстрацією Статуту. Оскільки зараз справа розглядається в суді, ми не можемо розкривати всі подробиці, але зацікавлені читачі можуть ознайомитись з докладною історією конфлікту у відповідному розділі [посилання на статті про Радосинь]. Впевнені, що багато хто впізнає себе в описаних сюжетних поворотах, адже з подібним свавіллям в нашій країні стикався будь-хто.

Отже, як запобігти ситуації, в якій постійно опиняються як українські кооперативи, так і сама Україна, коли користуючись відсутністю чітких правил та механізмів контролю, владу отримують аферисти або просто некомпетентні люди?

Відповідь на перше питання очевидна – необхідно створення та затвердження загальних для всіх правил гри. Правил, за якими будь який з членів об’єднання може впливати на прийняття рішень та висловлювати свою точку зору і – головне – бути почутим! Але в той же час треба найти баланс, щоб не перетворити рішення проблем на вічне обговорення, інакше ефективність падає і зникає будь який стимул щось робити.

Друге питання – контроль за виконанням прийнятих рішень та запобіжники проти неправомірних дій обраних керівників, розподіл (а не розмив, як в нашому Уряді) відповідальності, фінансовий контроль.

Для вирішення обох цих пакетів питань – участь в прийнятті рішень та контроль за їх виконанням і діями керівництва в цілому – ми і створюємо електронну систему «Самоврядування 2.0», до якої кожен з Вас може приєднатись, виконавши кілька простих дій [перехід на статтю з інструкцією про приєднання до системи].

По суті, така система – електронна платформа для організації самоуправління в об’єднаннях громадян – є спрощеним аналогом розрекламованого (але так і не впровадженого на рівні держави) «електронного уряду», коли всі процеси і питання доступні в будь-який час будь-кому з членів спільноти через мережу Інтернет. Пряма демократія в дії.

Поки що система доступна лише через браузери, але готується до виходу мобільна версія додатку, що дасть можливість слідкувати за подіями і приймати в них участь з будь якого мобільного пристрою.

Але скептик запитає – де гарантії, що цю систему не надурять (як це, нажаль, часто трапляється з ще одним державним інструментом – системою держзакупівель «Прозорро») і шахраї ще більше не легітимують своє положення завдяки зманіпульованим  голосуванням чи вигідній для себе трактовці того чи іншого питання?

Для цього і існує наше громадьске об’єднання «Освітньо-правозахісна ліга» : не тільки для об’єднання громадян навколо ідей справедливого самоврядування, але й для слідкування за «чистотою» процесу та створення технічних і правових умов для діяльності колективів громадян.

При цьому саме ГО не приймає ніякої участі у прийнятті рішень його членами в осередках, окрім надання електронної платформи, консультацій та – в разі виникнення невирішальних спорів – арбітражу. Більш докладно з цими питаннями ви можете ознайомитись у розділах «Засади діяльності ГО ОПЛ», «Положення про осередки ГО ОПЛ», «Електронна платформа для самоврядування об’єднань громадян «Самоврядування 2.0» [відповідні посилання на статті]